LASTİK BİLGİSİ
LASTİKLERİN DEPOLANMASI
Lastikler kapalı ortamlarda depolanmalı, güneş ışığı, elektrik motorları gibi ozon yaratıcı ortamlardan uzak tutulmalı, kimyasal maddelerin temasından ve nemden korumalı, üzerlerine yük gelmeyecek şekilde, yerden teması kesilerek dik olarak depolanmalıdır.
LASTİKLERİN JANTA TAKILMASI/SÖKÜLMESİ
Aracın kullanım kitabında belirtilen ölçülerde jant, dış ve iç lastik kolon kullanılmalıdır. Jantın temizliğinden emin olunmalı, yeni lastiklerde tipine göre yeni iç lastik, kolon ve tubeless subap kullanılmalıdır. Dış lastik içinin temiz olmasına dikkat edilmelidir. Lastik montajı uygun makinalarda ve uzman kişilere yaptırılmalıdır. Janta takılan lastik iyi merkezlenmeli, topuklara ve janta özel kaydırıcı solüsyon sürülmelidir. Kesinlikle deterjan, yağ ve silikon gibi maddeler kullanılmamalıdır. Subap ve kapağının temiz ve yeni olmasına dikkat edilmelidir. Lastik, gerekli emniyet önlemleri aldıktan sonra kuru hava ile kullanım kılavuzundaki değerlere uygun olarak şişirilmelidir. (Emniyet açısından şişirme kafesi kullanılmalıdır.)
LASTİK KULLANIMINDA DİKKAT EDİLECEK NOKTALAR
Lastik Hava Basıncı
Kataloglarda belirtilen değerler dışında kullanılan basınçlar lastik ömrünün kısalmasına sebep olur. Lastiklerin havası, soğuk iken on beş günde bir sağlam bir hava saati ile kontrol edilmelidir.
Aşırı Yükleme
Araç kataloğunda belirtilen yük değerleri aşılmamalıdır.
Mekanik Düzen: araç ve lastik üreticilerinin tavsiyelerine göre, ön düzen, balans ve fren ayarları kontrol edilmelidir.
Kötü Yol Şartları ve Hatalı Kullanım
Ani fren, kasis ve çukurlar lastiğe zarar verir.
Lastiği Değiştirme
Lastiklerin aynı ebat olmasına dikkat edilmelidir. Yeni lastik ile kullanılmış lastik eşleştirilmemelidir. Kış tipi lastikleri, kış mevsimi dışında kullanılmamalıdır. Lastiklerin diş derinlikleri emniyet sınırına gelince güvenlik açısından kullanılmamalıdır. Eskimiş lastik yenisi ile değiştirilmelidir.
LASTIK
Pnömatik lastik, kauçuk ve takviye malzemelerinden yapılmış tekerlek takımının esnek bir bileşenidir. Lastiğin sıkıştırılmış gazla şişirilmesi, tekerlek yükünü aks yükünün bir parçası olarak taşımasını ve uzunlamasına ve enine kuvvetleri iletmesini sağlar. Yüksüz durumda, şişirilmiş lastik esasen toroidaldir. Dolgu lastik, lastikten yapılmış enine kesite sahip tekerlek aksamının esnek bir bileşeni veya jantta uygun bir yer temin etmek için bazı takviye malzemesi içeren başka bir elastomer malzemeden oluşur; oysa hava veya sıkıştırılmış gaz, yük taşıma kapasitesine katkıda bulunmaz.
TEMEL LASTİK FONKSİYONLARI
Temel lastik fonksiyonları, belirli bir yükü belirli bir hıza kadar destekleyen ve sürüş, direksiyon ve frenleme kuvvetleri üzerinde çalıştığı zemine ileten şişirilmiş bir lastiğin normal kapasitesi anlamına gelir.
LASTİK YAPILARI
DİAGONAL (Çapraz), kat kordonlarının topuklara kadar uzandığı ve taban yüzünün merkez hattına esas olarak 90 ° 'den daha az alternatif açılarla yerleştirildiği pnömatik bir lastik yapısını tarif eder. Konvansiyonel tipte bir pnömatik lastik yapısını tarif eder. Karkas büyük ölçüde uzatılamaz çevresel bir kuşakla sınırlanır.
RADYAL, kat kordlarının topuklara kadar uzandığı ve esas olarak uzamayan çevresel bir kuşak ile stabilize edilen lastik sırtının merkez hattına 90 ° 'ye kadar yerleştirildiği bir pnömatik lastik yapısını tarif eder. Uygun janta monte edilen ve herhangi bir ek bileşen bulunmayan pnömatik lastiğe, araca temel lastik işlevlerini çalıştırma sırasında belirtilen hız ve mesafede tedarik etme imkanı veren herhangi bir teknik çözüm (örneğin güçlendirilmiş yanak, vb.) ile donatılmış radyal tip düz çalışma modunda.
JANT GENİŞLİĞİ
Jantın flanşları arasındaki doğrusal mesafe.
KESİT YÜKSEKLİĞİ
Dış Çap ile nominal jant çapı arasındaki farkın yarısıdır.
KESİT GENİŞLİĞİ
Etiketleme (işaretler), süslemeler, koruyucu bantlar veya kuşaklar nedeniyle yükselmeler hariç, şişirilmiş bir lastiğin iki yanak profilinin en uzak iki noktası arasındaki doğrusal mesafe.
DIŞ ÇAP
Şişirilmiş bir lastiğin çapıdır. (etiketleme (işaretler), süslemeler veya koruyucu bantlar veya kuşaklar nedeniyle yükseltiler hariç.)
LASTİK ÖLÇÜMLERİ
Ölçümler, tavsiye edilen Şişirme Basıncı'da kendi ölçüm jantına monte edilmiş yüksüz lastik üzerinde yapılmalı ve Basıncı orijinal seviyesine dönmeden önce normal oda sıcaklığında en az 24 saat bekletilmelidir.
ÇALIŞIR DURUMDA MAKSİMUM LASTİK ÖLÇÜLERİ
Lastik boşlukları tasarımında temel olarak araç üreticileri tarafından kullanılacak hizmette sürekli büyüme de dahil olmak üzere şişirilmiş lastik boyutları. Ek olarak, yük, yanal ve merkezkaç kuvvetleri nedeniyle lastiğin çarpıklıkları araç üreticileri tarafından dikkate alınmalıdır.
NOMİNAL EN BOY ORANI
Kesit yüksekliğinin, teorik jantında lastiğin Kesit Genişliği'ne oranının yüz katı.
NOMİNAL JANT ÇAPI
Lastiğin tasarımı sırasında referans amaçlı kullanılan jant çapı ölçüsüdür.
SERVİS – SAHA KULLANIMLARINA AİT TANIMLAMALAR
Lastik Boyutu Tanımına ek olarak, bir lastik için, bir yük endeksinden (veya tek / çift bağlantılarda iki Yük Endeksinden) ve bir hız sembolünden oluşan bir Servis – Saha Kullanım Tanımlaması ile tanımlanabilir.
YÜK KAPASİTESİ
Bir lastiğin belirtilen çalışma koşullarında taşınmasına izin verilen maksimum yük.
ŞİŞİRME BASINCI
Şişirme basıncı, lastikle ortam sıcaklığında alınan basınç anlamına gelir ve lastik kullanımı nedeniyle basınç artışı içermez.
HIZ İŞARETLERİ
Hız sembolü, lastik üreticisi tarafından belirtilen servis koşulları altında, lastiğin Yük İndeksine karşılık gelen bir yükü taşıyabileceği maksimum hızı belirtir.
YÜK İNDEKSİ
Bir lastik üreticisi tarafından belirtilen servis koşulları altında Hız Sembolü ile belirtilen hızda taşıyabileceği maksimum yük ile ilişkili sayısal bir koddur.